Δευτέρα, 10 Δεκεμβρίου 2007

ΣΥΝΤΟΜΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ


ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΠΟΣΝΑΚΗΣ

Ο Παναγιώτης Μποσνάκης άρχισε να γράφει ποίηση στα μέσα της δεκαετίας του Εβδομήντα με την Σουρεαλιστική συλλογή «Συσπάσεις των Μυών. Ασκησαν βαθιά επίδραση στην πρώιμη ποίηση του οι ποιητές Ιω. Καρασούτσας, Ν. Εγγονόπουλος, Πάρις Τακόπουλος, Νικόλας Κάλας και ο Νάνος Βαλαωρίτης. Από το 1982 και μετά στράφηκε προς τους Αμερικανούς ποιητές του Black Mountain Movement, της San Fransisco Renaissance και τους Αμερικανούς Γλωσσοκεντρικούς. Ταυτόχρονα επηρρεάστηκε και απο την Σημειωτική και την Αποδόμηση (Θεωρία της Λογοτεχνίας) και έφυγε στην Αμερική για να συνεχίσει εκεί την μελέτη και την συγγραφή της ποίησης και τις ακαδημαϊκές σπουδες του.

Από το 1984 έως το 2002 έζησε συνεχώς στην Αμερική όπου ανέπτυξε δράση και πέρασε από πολλούς προβληματισμούς. Αρχίζει και γράφει Γλωσσοκεντρική ποίηση με σημαντικώτερη την ποιητική του σύνθεση REDO A, ένα διαχρονικό έργο, που αποτελείται από οκτώ μέρη και γράφεται μέχρι σήμερα. Επίσης παρακολουθεί με ιδιαίτερη προσοχή την ανάπτυξη του Γλωσσοκεντρικού κινήματος στην Αμερικανική ποίηση και έρχεται σε επαφή με τους κυριώτερους εκπροσώπους του. Επίσης την ίδια εποχή γράφει και τα «Λογιώνυμα». Από το 1988 έως το 1990 γράφει κάποιες ποιητικές συλλογές τις οποίες εντάσσει στο ρεύμα του Νεοκοσμοπολιτισμού.

Από το 1990 έως σήμερα ασχολείται αποκλειστικά με την Πρωτοπορία και την Μεταπρωτοπορία σε παγκόσμιο επίπεδο τόσο θεωρητικό όσο και ποιητικό και την μελετά σε όλα τα γνωστικά της πεδία από την θεωρία της ποιητικής, την φιλοσοφία και την ανθρωπολογία μέχρι και τις τέχνες και την μουσική. Κυρίως μελετά όχι μόνο την πρωτοπορία του Δυτικού κόσμου αλλά και όλου του υπολοίπου μη Δυτικού κόσμου και γίνεται ο πρώτος και βασικώτερος μελετητής της θεωρίας της πρωτοπορίας των χωρών του Τρίτου Κόσμου. Επίσης από το 1987 είχε ήδη αντιταχθεί στους Αμερικανούς Γλωσσοκεντρικούς (Bob Perelman και Bruce Andrews) αλλά και στον ίδιον τον Frederic Jameson υποστηρίζοντας ότι μπορεί να παραχθεί Γλωσσοκεντρική ποίηση και πέρα από τα όρια του Υστερου Καπιταλιστικου Κόσμου. Μεταξύ του 1991 και 1993 γράφει αρκετή Μινιμαλιστική ποίηση. Μεταξύ 1994 και 1995 γράφει κάποιες σύντομες αλλά σημαντικές ποιητικές συλλογές (Τα Στοιχειωδη, Signification, Ο νο μ ι ν α τ ε, Αιανά Κινέα) που σχετίζονται με την ποίηση του Charles Olson και του George Oppen. Την ίδια εποχή γνωρίζεται με τον Allen Ginsberg τον οποίον ακολουθεί προσκαλει στο Πανεπιστήμιο του Πρίνστον να δώσει διάλεξη για την Αρχαία Ελληνική Ποίηση (κάτι που έρχονταν σε ρήξη με το συντηρητικό Πανεπιστημίο του Πρίνστον). Τελικά και με ενέργειες δικές του το Πρίνστον απέκτησε ένα μέρος του αρχείου του Ginsberg. Ταυτόχρονα γνωρίζεται με τους ποιητες Arkadii Dragomoschenko, Michael Palmer, Jackson MacLow, Anne Waldman και την Lyn Hejinian. Απο το 1996 εως και το 2001 συμμετέχει σε όλα τα συνέδρια των Γλωσσοκεντρικών ποιητών που γίνονται στην Αμερική και στην Ευρώπη. Τον Απρίλιο του 1999 στο Πανεπιστήμιο του Μισσούρι στο Σαίντ-Λούις οργανωνει ο ιδιος με την συμμετοχη πολλων προσκεκλημενων απο τον χωρο της πρωτοποριας Συνέδριο για την Πρωτοπορία.. Μεταξυ του 1999 και 2003 γράφει την συλλογή «The Raworth Program» αφιερωμένη στον ποιητή Tom Raworth.

Μετά το 2002 εγκαθίσταται στην Ελλάδα και η ποιησή του αποκτά μία τελείως καινούργια διάσταση στρεφόμενη προς την ακουστική ποίηση (sound poetry) και τα δρώμενα (performance poetry). Κυριώτερα έργα του στην κατηγορία αυτή είναι τα εξής: Po’ ems, ιΑ4, XYZ(s), WUDZ, ΙΩΔΗ, SIN GAP OORE LANG/ I SING LUNG, UN CHINA ‘MEN, DO I DARE DISTURB THE UNIVERSE?, YA QUE YO E YO YA O EN Y, MOLLE ALGA SULL’ ACQUA, DRUMPHONICS, DIAPHTHONICS, SATOR, VOCALISSER, E M I G R A P H S και άλλα. Εχει παρουσιάσει δρώμενα στη Νέα Υόρκη και το Σικάγο, όπως επίσης διάβασε και ποίηση του στο ΜΤV (Παγκόσμια Ημέρα για το AIDS) και το PBS (στην εκπομπή United States of Poetry). H συλλογή του EMIGRAPHS εκπροσώπησε την Ελλάδα στην Biennale του Sao Paolo το 2004. Το 2002 ίδρυσε στην Ελλάδα το Κέντρο Ποίησης για την Πρωτοπορία και την Διαπολιστικότητα στο οποίο συμμετέχουν προσωπικότητες της διεθνούς ποιητικής πρωτοπορίας και το οποίο έχει σαν σκοπό του την μελεέτη της πρωτοπορίας και το μέλλον της ποίησης ενώ ετοιμαζει το διεθνές περιοδικό New Μedia Poetry.

Δεν υπάρχουν σχόλια: